Norton featherbed frame with the Nourish Racing Engine (NRE)
Motoren die goed stuurden luisterden naar de naam Norton.
In 1949 ontwikkelde Rex McCandless voor de Norton Manx racers het beroemde Featherbed-frame en in de jaren'50 werden bijna alle straatmodellen van Norton voorzien van dit frame.
De Nortons stuurden weliswaar perfect maar zij waren niet snel en geen partij voor de Triumphs en de BSA twins.
De oplossing lag voor de hand: bouw het snelste blok in het beste frame en je bent koning op de weg.
Zo is dus de Triton ontstaan: een Triumph-blok in een Norton Featherbed frame.
Daarnaast zijn ook andere bitza's ontstaan zoals de Tribsa (een Triumph-blok in een BSA-frame), de Norbsa (een BSA blok in een Norton frame), de Norvin (een Vincent blok in een Norton frame) en andere varianten.
In de jaren '60 bereikte de café-racer cultus zijn hoogtepunt. De Triumph Bonneville (met de type-aanduiding T120) was de Tiger opgevolgd als topmodel, Dave Degens bouwde op bestelling Tritons, Paul Dunstall hield zich bezig met het tunen van Nortons en de productie van uitlaten, tanks en ander spul, Colin Seeley bouwde race- en straat-uitvoeringen van de snelle AJS en Matchless éénpitters en de gebroeders Rickman bouwden prachtige frames waar Triumph, Norton en Matchless-blokken in pasten. Het bijzondere van deze frames was dat de framebuizen tevens dienst deden als olietank.
In 1969 brak er een nieuw tijdperk aan waardoor alle café-racers op slag gereduceerd werden tot het niveau van de autoped.
Enkele maanden eerder kwamen BSA en Triumph met hun drie-cilinders op de markt die gebouwd waren voor een kruissnelheid van 100 mijl, maar de grote klap viel toen Honda zijn CB750 viercilinder presenteerde. Een nieuwe norm was gesteld en "crack the ton was a piece of cake" geworden.
Een paar jaar later kwam Kawasaki met de overtreffende trap in de vorm van de Z1. Daar kon geen Engelse twin meer tegen op.
Norton featherbed frame uit 1960
NRE Nourish Racing Engine 850cc (85pk)
Dave Nourish is een bekende motor tuner uit de jaren 60-70
Hij bouwt motoren op basis van de triumph 2 cilinder uitgevoerd met een cilinderkop met 8 kleppen.
Deze zit gekoppelt door middel van een belt aan een Quaiffe 5 versnellingsbak.
De motor weegt 160 Kg.
Dit alles levert een topsnelheid op van 215 km/uur.